Per definició normativa un CEM és un organisme de consulta i de participació dels sectors de l’ensenyament no universitari.
Les matèries en les que un CEM ha d’ésser consultat són :
Determinació dels llocs escolars que s’han de crear, substituir o suprimir dins el municipi per aconseguir l’accés de tots els ciutadans i les ciutadanes a nivell educatiu i cultural que en permetin la realització social i personal.
Planificació i admissió dels alumnes de la localitat amb la finalitat d’afavorir l’ocupació real de les places escolars i de millorar el rendiment educatiu. Discussió dels problemes que afecten la Comunitat Educativa durant el curs.
Desenvolupament d’accions compensatòries per corregir les desigualtats provinents del context econòmic, social i cultural de l’alumne.
Els criteris d’emplaçament, construcció, renovació i manteniment dels centres públics d’ensenyament.
Foment de les activitats que tendeixen a millorar la qualitat educativa en la renovació pedagògica i amb els principis d’escola activa per aconseguir una escola democràtica, científica, crítica, lliure, no discriminatòria i catalana.
Propostes de convenis i acords de competències delegades que millorin la qualitat del servei educatiu dins l’àmbit del municipi.
Les actuacions i les normes municipals que afecten a serveis educatius complementaris i escolars amb incidència en el funcionament dels centres docents.
Les competències educatives que afecten l’ensenyament no universitari i que la legislació atorga als Municipis.
Els Consells Escolars tenen dret a ser informats per l’administració Educativa que correspongui sobre qualsevol tema en relació amb l’acció educativa dins el Municipi.
Tenint, doncs, en compte la definició normativa, la tasca que fins ara ha portat a terme el CEM, i sobretot el desig de com ens agradaria que fos el nostre Consell Escolar Municipal, pensem que els objectius que hauria d’assolir poden ésser aquests :
- Propiciar i facilitar que tots els agents educatius de la ciutat disposin d’un fòrum on poder compartir necessitats, inquietuds i opinions en referència a la seva tasca educativa.
- Ésser un canal de comunicació entre els agents educatius de la ciutat i les administracions educatives, tant per la Regidoria d’Educació de l’Ajuntament de Granollers, com pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.
- Assessorar a l’administració educativa, tant la local com la de Catalunya, en aquells aspectes de la seva competència que tinguin ressonància en els aspectes educatius de la ciutat.
- Possibilitar que els projectes i les decisions que es prenguin referides a l’educació dels nois i les noies, i que impliquin als diferents col·lectius (famílies, alumnes, professorat...) i als diferents agents educatius de la ciutat ; siguin conegudes, valorades i consensuades per als qui les han d’impulsar i portar a terme.
- Possibilitar que les actuacions ordinàries (matrícula, manteniment...) que es porten a terme des de l’àmbit municipal siguin conegudes, compartides i consensuades pels diferents membres de la comunitat educativa.
- Facilitar que les actuacions extraordinàries que es porten a terme des de l’àmbit municipal i des de l’àmbit de la Generalitat siguin conegudes i valorades pels diferents membres de la comunitat educativa (serveis educatius complementaris, activitats extraescolars, construcció de nous centres educatius, nous equipaments ...)
- Col·laborar amb els diferents agents educatius de la ciutat i els altres serveis municipals per tal de fomentar i propiciar el sorgiment d’activitats que tendeixin a millorar la qualitat educativa de la ciutat i a afavorir l’assoliment de les fites del PEG.
- Generar opinió entre els diferents agents educatius de la ciutat i entre els ciutadans de Granollers en referència als temes educatius d’àmbit del CEM i del PEG.
- Propiciar contactes amb altres municipis de la comarca per si calgués o interesses desenvolupar actuacions compartides a partir dels propis municipis o dels seus consells escolars municipals.
El nomenament i el cessament dels vocals del Consell Escolar de Granollers s’efectuarà per acord del Ajuntament en Ple en el cas dels representants municipals i per Decret d’Alcaldia en la resta de vocals proposats pels diferents sectors.
Els membres del Consell Escolar de Granollers ho seran per un període de dos cursos escolars. No obstant això, qualsevol membre pot causar baixa per un dels motius següents:
- Per renúncia del mateix interessat
- Per proposta de nou nomenament per part del mateix sector que l’havia proposat en el cas de perdre la condició que li va permetre ésser elegit.
- Per deixar de formar part del Consell escolar del seu mateix centre quan aquesta circumstància n’havia possibilitat el nomenament.
En aplicació de la base 2.4 del Capítol I de l’annex del Decret 404/1987 que fixa que les poblacions amb més de 15 centres educatius tindran un consell compost per un mínim de 44 membres, i amb voluntat d’atendre les peculiaritats educatives de Granollers segons queda facultat per l’article 2 de l’esmentat decret, es fixa en 50 el nombre de vocals del Consell Escolar de Granollers.
-
Corporació Municipal: 5 membres. 1 membre de cada grup polític amb representació municipal que anomenarà el Ple. En cas de variar el nombre de grups polítics, canviaria el nombre total de membres.
-
Mestres i Professors: 12 membres. 4 en representació dels professors/es i mestres que formen part dels consells escolars dels centres del sector públic, 4 en representació dels professors/es i mestres que formen part dels consells escolars o òrgans similars del sector privat i/o concertat, 3 representants de cada sindicat amb representació de Granollers a la mesa de negociació I que garanteixin la representativitat del sector públic i privat i un representant del Casal del Mestre.
-
Pares i mares d’alumnes: 10 membres. 4 en representació dels pares i les mares que formen part dels consells escolars dels centres del sector públic, 4 en representació dels pares i les mares que formen part dels consells escolars o òrgans similars dels centres del sector privat i/o concertat, 2 en representació de les federacions de les associacions de pares i mares (FAPAC i FAPEL).
-
Alumnes: 8 membres. 4 en representació dels alumnes que formen part dels consells escolars dels centres públics i 4 en representació dels alumnes que formen part dels consells escolars dels centres privats-concertats.
-
Administració i serveis: 2 membres en representació del personal d’administració i serveis que forma part dels Consells Escolars de centre (1 del sector públic i 1 del sector privat i/o concertat).
-
Directors o titulars dels centres: 6 membres. 3 en representació dels directors i les directores dels centres públics de tots els nivells (Escola bressol, primària, secundària) i 3 en representació dels directors i les directores dels centres privats i/o concertats, que garanteixin la representació de tots els nivells (Escola bressol, primària, secundària).
En aplicació de l’article 2 de l’esmentat Decret 404/1987 i en atenció a la tasca educativa portada a terme en els camps de la formació d’adults, formació professional, educació especial, renovació pedagògica,.. són també vocals del Consell:
- Un membre de l’Escola d’adults
- Un membre del Patronat de l’Escola Municipal del Treball
- Un membre del Patronat de l’Escola Municipal Salvador Llobet
- Un membre del Patronat de l’Escola Municipal de Música Josep Maria Ruera
- Un membre del Centre d’Educació Especial Montserrat Montero
- El cap del Servei d’Educació de l’Ajuntament de Granollers
- Un membre del Consell Escolar de l’Escola Oficial d’idiomes
Per tal que hi hagi la màxima representació de la comunitat educativa, els serveis educatius del Departament de la Generalitat de Catalunya, estaran representants amb un màxim de 3 membres, a triar entre el personal de: Centre de Recursos, EAP, Oficina Gestora, Inspecció.
Compartir