Ayuda
Un proceso participativo es una secuencia de actividades participativas (p.e. primero rellenar una encuesta, luego realizar propuestas, debatirlas en encuentros presenciales o virtuales, y finalmente priorizarlas) con el objetivo de definir y tomar una decisión sobre un tema específico.
Ejemplos de procesos participativos son: un proceso de elección de los miembros de un comité (donde primero se presentan unas candidaturas, luego se debate y finalmente se elige una candidatura), presupuestos participativos (donde se realizan propuestas, se valoran económicamente y se vota con el dinero disponible), un proceso de planificación estratégica, la redacción colaborativa de un reglamento o norma, el diseño de un espacio urbano o la producción de un plan de políticas públicas.
Fases del proceso
La primera fase del procés d’elaboració té com a objectiu la definició de les missions i es durà a terme a partir de l’octubre de 2021 i fins al maig de 2022. Aquesta tasca es farà en el sí dels 3 grups motor, formats per persones vinculades a la ciutat i expertes ens els àmbits de treball en que s’han distribuït (social, ambiental i econòmic), que recolliran totes les propostes que sorgeixin en els diferents espais d’aportacions. En ser persones expertes, podran transformar-les en missions amb visió innovadora i que impliquin l’acció de diversos agents.
Al llarg d’aquest període, s’organitzaran esdeveniments participatius diversificats segons el públic al qual es dirigeixen, amb l’objectiu de recollir propostes de tots els sectors i àmbits de la ciutat.
Una vegada s’hagin acordat les missions i hagin estat aprovades pel ple municipal, s’iniciarà la segona etapa en la que s’han de definir i executar els projectes que han de contribuir a assolir els objectius fixats. Aquests projectes de ciutat s’executaran a partir de comissions executives amb el colideratge i coproducció de diversos agents, en consonància amb la planificació estratègica col·laborativa i compartida amb els agents econòmics, socials i culturals del territori.
Pla Estratègic Granollers 2030
#granollers2030 Un pla d'acció local amb sentit global
Acerca de este proceso
Amb la mirada posada en els grans reptes globals definits en l’Agenda 2030 de Desenvolupament Sostenible i els 17 ODS, el pla estratègic es planteja com un procés participatiu i de reflexió que ha d’impulsar la transformació de la nostra ciutat, per encarar els reptes i necessitats presents i del futur. Es tracta d’un pla concebut com un pla de ciutat i orientat a l’acció, amb lideratge distribuït, i coordinat amb altres plans i òrgans supramunicipals.
El Pla estratègic Granollers 2030 incorpora la metodologia del que s’anomenen plans estratègics locals de tercera 3a generació, basats en missions enlloc de projectes. Entenem una missió com un conjunt d’accions de caràcter innovador, transversal, ambiciós i alhora realista, orientades a aconseguir, dins d’un termini establert, un objectiu mesurable. Aquestes accions, que han de donar resposta als reptes transversals, han de ser elaborades i dutes a terme a partir del treball col·laboratiu de tots els agents.
Per altra banda, aquesta nova metodologia per a la planificació estratègica, a diferència de les primeres i segones generacions, té un marc des d’on partir per construir missions i visions: els ODS i la Nova Agenda Urbana.
Una altra de les innovacions que incorpora el procés d’elaboració del Pla estratègic és el paper que s’ha reservat pel Consell de Ciutat. Com a màxim òrgan de participació de Granollers esdevindrà l’espai de debat, seguiment i retiment de comptes del procés, amb una mirada transversal i amb l’objectiu de generar consensos.
Així mateix, per tal de liderar els treballs d’elaboració del pla s’ha nomenat una direcció col·legiada, formada per tres persones comissàries nomenades pel ple municipal, acompanyades per dues persones de l’equip tècnic de l’Ajuntament i amb l’assessorament de l’Institut d’Estudis Regionals i Metropolitans (IERMB) de la Universitat Autònoma.
El pla estratègic Granollers 2030 haurà de respondre als reptes de la ciutat més enllà de les urgències del curt termini, optimitzant recursos disponibles, enfortint i creant xarxes socials, fomentant la coproducció de projectes i polítiques amb els agents socials, definint escenaris que vagin més enllà les pròpies competències municipals amb el lideratge i el compromís de l’ajuntament de Granollers.
Aquest instrument ha de permetre impulsar la transformació de la nostra ciutat per encarar els reptes i necessitats presents i del futur, així com estructurar una agenda a mig i llarg termini. A més, és una oportunitat per sumar-se a les dinàmiques vinculades a l’Agenda 2030, com el nou marc comunitari europeu 2021-2026 i els Fons NextGeneration i les agendes urbanes de Catalunya i Espanya.
Documentos relacionados
Documents inicials dels procés que en defineixen l'organització
Actes del Consell de Ciutat, altres consells, sessions monogràfiques, etc.
Recull de les conclusions dels grups motors, que recullen les aportacions de la resta d'espais
Recull de propostes d'enquestes i formularis
Arxius relatius al document final de definició de les missions de ciutat
Compartir